Το «Αειφόρο Σχολείο»

Τάσος Δαρσινός, Δημοσιευμένο: 2012-03-18

Τον τελευταίο καιρό λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης το κύριο θέμα συζήτησης είναι βέβαια το οικονομικό. Σίγουρα λόγω και των δυσβάστακτων μέτρων που συνεχώς ρίχνουν στις πλάτες μας οι κυβερνώντες, οι πολίτες ψάχνουν εναγωνίως να βρούν ποια οικονομική πρόταση είναι η βέλτιστη για να μας βγάλει από το αδιέξοδο και να δώσει ελπίδα για το μέλλον.

Το μέλλον όμως δεν μπορεί να είναι μόνο οικονομικό αλλά κυρίως να βάζει τις βάσεις για μια κοινωνία οικοδομημένη σε άλλες αρχές και αξίες απ’ότι μέχρι τώρα και θα δίνει προτεραιότητα στην παραγωγικότητα και στην εκπαίδευση. Χωρίς σωστή παιδεία δεν μπορούμε να ελπίζουμε ότι οι μελλοντικές γενιές θα μπορούν να σταθούν επάξια στον διεθνή καταμερισμό οικονομικής ανάπτυξης.

Μιας ανάπτυξης που θα στηρίζεται στην καινοτομία και την έρευνα και θα αναδεικνύει τον φυσικό μας πλούτο ώστε ανταγωνιστικά να στεκόμαστε ισότιμα μέσα στην Ε.Ε.

Μια καινοτόμα πρόταση που δεν έχει ακόμα συζητηθεί στο χώρο της εκπαίδευσης είναι και η «αειφόρος εκπαίδευση» . Το σημερινό σχολείο έτσι όπως έχει δομηθεί τα τελευταία 30 χρόνια ακολουθεί την ίδια πεπατημένη όσον αφορά την διάρθρωσή του , το πνεύμα του και τη μέθοδο διδασκαλίας του. Κάθε μεγάλη εκπαιδευτική αλλαγή ασχολείται κυρίως με το εξεταστικό και παραβλέπει το κύριο που είναι το τι διδάσκουμε στα παιδιά και πώς το διδάσκουμε. Αποτέλεσμα αυτού είναι η καθημερινή του απαξίωση και από την κοινωνία και από τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το νέο σχολείο πρέπει να κινείται πάνω στις ράγες της αειφορίας. Το «αειφόρο σχολείο» είναι ένα σχολείο χαρούμενο , ήρεμο , ασφαλές , ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές χαίρονται να φοιτούν , ένα σχολείο που δίνει την δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους , την κριτική σκέψη, ένα σχολείο που δίνει χρόνο για αναστοχασμό , που δείχνει κατανόηση και αγάπη για όλα τα παιδιά , ανεξάρτητα από την επίδοσή τους στα μαθήματα, ένα σχολείο εργαστήρι της ζωής και της χαράς.

Η βασική ιδέα του «αειφόρου σχολείου» είναι η ενσωμάτωση της ιδέας και των αξιών της αειφορίας σε κάθε πλευρά της ζωής του, δηλαδή στη διοίκηση, στη μαθησιακή διαδικασία , στη διαχείριση των κτηρίων, στις μετακινήσεις από και προς το σχολείο, στις σχέσεις του σχολείου με τη σχολική και την ευρύτερη τοπική κοινότητα. Στην παιδαγωγική του πλευρά το αειφόρο σχολείο έχει απορρίψει οριστικά και αμετάκλητα τον δασκαλοκεντρισμό. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας είναι αυτή που ταιριάζει στο νέο σχολείο. Η ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στην επεξεργασία του μαθήματος , η λειτουργία του καθηγητή ως συντονιστή της πορείας για ανακάλυψη της νέας γνώσης από το ίδιο τον μαθητή, η εισαγωγή τεχνολογικών καινοτομιών στη μαθησιακή διαδικασία είναι ορισμένες πλευρές του αειφόρου σχολείου. Στο αειφόρο σχολείο με συμμετοχικές και μαθητοκεντρικές διδακτικές προσεγγίσεις αναπτύσσονται οι δεξιότητες και ικανότητες των μαθητών για κριτική σκέψη για διαπολιτισμική κατανόηση και αποδοχή , για επιθυμία συμμετοχής και για ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης.

Στο κοινωνικό μέρος του το αειφόρο σχολείο περιλαμβάνει την σύζευξη της τοπικής κοινωνίας-αυτοδιοίκηση με τους γονείς και με τους μαθητές. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με διαβούλευση με συζήτηση με δημοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες.

Και βέβαια το αειφόρο σχολείο δεν παραβλέπει τη συσχέτισή του με το περιβάλλον. Τα σχολικά κτήρια που υπάρχουν είναι πολύ δαπανηρά όσον αφορά την θέρμανσή τους διότι κανένα δεν φτιάχτηκε με τις αρχές της οικολογικής δόμησης και της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. Η ανακύκλωση όλου του χαρτιού που καταναλώνεται στα σχολεία δεν υπάρχει ούτε σαν ιδέα στο σημερινό πρόγραμμα.

Τα πλεονεκτήματα ενός τέτοιου σχολείου είναι τόσα πολλά που δίκαια χαρακτηρίζεται διεθνώς σαν το σχολείο του μέλλοντος. Είναι ένα αύταρκες αυτοκατευθυνόμενο , βαθιά φιλοπεριβαλλοντικό σχολείο το οποίο λειτουργεί δημοκρατικά και με πλήρη διαφάνεια.

Θέματα επικαιρότητας: Παιδεία

Διονύσης-Χαράλαμπος Καλαματιανός

Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος των κοινωνικών αναγκών

Διονύσης-Χαράλαμπος Καλαματιανός, 2024-03-03

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ολοκληρώσει ένα ακόμα ιδεοληπτικό...

Περισσότερα
Γιώργος Σταθάκης

Η μάχη της ΝΔ για την ίδρυση ιδιωτικής Πανεπιστημιακής «παιδείας»

Γιώργος Σταθάκης, 2023-08-28

Η συζήτηση περί ιδιωτικών πανεπιστημίων έχει πολύ ποταπά...

Περισσότερα
Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Το δικαίωμα στην παιδεία

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2022-06-25

Πριν από δύο εβδομάδες και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα...

Περισσότερα

Ένα αυταρχικό σχέδιο νόμου για τα Πανεπιστήμια

Γρηγόριος Π. Καλφέλης, 2022-06-04

Ο πρωθυπουργός έβαλε στη Βουλή ένα αξιακό δίλημμα: Είναι...

Περισσότερα
Παναγιώτης Νούτσος

Πανεπιστημιακοί στον «τόπο» τους…

Παναγιώτης Νούτσος, 2021-10-05

Τι συνεπάγεται η ασκούμενη από τη Νέα Δημοκρατία πολιτική...

Περισσότερα

Κενά Δημοτικού

Άννα Δαμιανίδη, 2021-09-21

Τα δίδυμα της γειτόνισσας πήγαν φέτος νηπιαγωγείο κι εκείνη...

Περισσότερα
Ηλίας Κικίλιας

Μια επένδυση για τα παιδιά

Ηλίας Κικίλιας, 2021-09-20

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση ήταν σχεδόν...

Περισσότερα
Γιάννης Σπιλάνης

Πολιτεία, κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα σε σύγχυση

Γιάννης Σπιλάνης, 2021-09-19

Κάθε χρόνο, η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εισαγωγικών...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Γιάννης Βούλγαρης

Μια επέτειος για 70+ ή μια υπόμνηση;

Γιάννης Βούλγαρης, 2024-04-20

...Στις ιστορικά σημαδιακές μέρες όπως η αυριανή, επαναλαμβάνουμε...

Το χαλί

Μιχάλης Μητσός, 2024-04-24

Aυτοί οι μπαγάσηδες οι δικαιωματιστές παντού έχουν διεισδύσει...

Σπύρος Δανέλλης

Ψηφαλάκια ή γνώση και ικανότητες;

Σπύρος Δανέλλης, 2024-04-24

Τον Φεβρουάριο του 2014, λίγο πριν από τις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση...

Θόδωρος Τσίκας

Οι «κόκκινες γραμμές» Ισραήλ-Ιράν

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-20

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χτυπήματα μεταξύ Ιράν και...

Η άθραυστη αλυσίδα των «αντιποίνων»

Παντελής Μπουκάλας, 2024-04-16

Στην επαληθευμένη από αμερόληπτες πηγές Ιστορία, το δόγμα...

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

Θόδωρος Τσίκας

Τουρκία: διαμαρτυρία για οικονομία και φθορά εξουσίας

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-01

Ακόμα μια φορά, η οικονομία έπαιξε ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις....

Διονύσης Τεμπονέρας

Άνθρακες ο θησαυρός της αύξησης του κατώτατου μισθού

Διονύσης Τεμπονέρας, 2024-03-28

Ανακοινώνεται στο υπουργικό συμβούλιο η αύξηση του κατώτατου...

×
×