Για τον Ενιαίο Φορέα Διδασκόντων

, Κυριακάτικη Αυγή, 12/03/2006

Οι πρόσφατες δηλώσεις της κ. υπουργού Παιδείας για επικείμενες αλλαγές στο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ πριν από το καλοκαίρι και παλαιότερες έγκυρων κύκλων του υπουργείου για αλλοιώσεις στις τέσσερις βασικές βαθμίδες των μελών ΔΕΠ, ώθησαν 73 καθηγητές και καθηγήτριες Α’ βαθμίδας να υποστηρίξουν με τις υπογραφές τους τον Ενιαίο Φορέα Διδασκόντων.

Όπως υποστηρίζουν στο κείμενο που ακολουθεί, το υπουργείο ελπίζει να βρει στο εγχείρημά του συμμάχους τους καθηγητές και τις καθηγήτριες Α’ βαθμίδας, ενισχύοντας τις "εξουσίες" τους, στοιχείο που δικαιολογεί και τις υπογραφές μόνο από αυτή τη βαθμίδα. Μη έχοντας εκχωρήσει αυτό το δικαίωμα στο υπουργείο, δηλώνουν ότι θα αντιταχθούν δυναμικά μαζί με τα άλλα μέλη ΔΕΠ, την ΠΟΣΔΕΠ και το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας σε όσες αλλαγές υποσκάπτουν τη δημοκρατική λειτουργία των ΑΕΙ.

Η συλλογή υπογραφών συνεχίζεται.

Για πληροφορίες: Ντίνα Βαϊου, καθηγήτρια ΕΜΠ, τηλ. 210-7723.804, Κώστας Γαβρόγλου, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, τηλ. 210-7275.532, Κωστής Χατζημιχάλης, καθηγητής Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, τηλ. 210-9549.144.

Για τον Ενιαίο Φορέα Διδασκόντων

Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση εκφράζουν μία ιδιαίτερα συντηρητική στρατηγική. Η κυβέρνηση σχεδιάζει τη ριζική αναμόρφωση του νόμου πλαισίου, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της διασποράς φημών και των ρεπορτάζ "έγκυρων" αλλά ανώνυμων κύκλων, για να δοκιμάσει τις αντιστάσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας. Βασικό της μέλημα η αλλοίωση του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων, μιας από τις σημαντικότερες κατακτήσεις του πανεπιστημιακού κινήματος, που, έστω και με ατέλειες, αποτυπώθηκε στο νόμο πλαίσιο. Ανάμεσα σε πολλά άλλα, οι προτάσεις για αλλαγές, σύμφωνα πάντα με τα γραφόμενα στις εφημερίδες, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: την κατάργηση της βαθμίδας του επίκουρου καθηγητή, τον αποκλεισμό των λεκτόρων από συλλογικά και εκλεκτορικά σώματα και τον περιορισμό των διδακτικών και ερευνητικών τους δυνατοτήτων, την ύπαρξη μίας θέσης καθηγητή ανά γνωστικό αντικείμενο και την εκλογή σε θέση καθηγητή μόνο όταν "χηρεύσει" η θέση. Επανέρχεται δηλαδή η λογική της έδρας και ενισχύονται δομές που ευνοούν τις σχέσεις υποτέλειας, εξάρτησης. Έχει σημασία να τονιστεί ότι ενώ η επιτροπή που συγκροτήθηκε από το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας διαφωνεί με τέτοιες προτάσεις, η κυβέρνηση αρνείται να τις διαψεύσει και, επιπλέον, δεν δεσμεύεται και από τις προτάσεις και γενικότερες διαπιστώσεις της Επιτροπής.

Στις κατευθυνόμενες "φήμες" δηλώνεται ότι τα παραπάνω αποτελούν "ώριμες" λύσεις σε προβλήματα των ΑΕΙ και ότι εκφράζουν τις απόψεις "των καθηγητών που δεν συμφωνούν με τη μειοψηφία της ΠΟΣΔΕΠ", η οποία υπερασπίζεται σθεναρά τον Ενιαίο Φορέα Διδασκόντων.

Ας ξαναθυμηθούμε τα βασικά χαρακτηριστικά του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων, ανεξάρτητα από την διοικητική μορφή, που είναι:

- Η δημοκρατική λειτουργία της διοικητικής μονάδας και η ισότιμη συμμετοχή των τεσσάρων βαθμίδων ΔΕΠ στη διδασκαλία, έρευνα και την αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ.

- Η ύπαρξη πολλών θέσεων σε όλες τις βαθμίδες με δυνατότητα για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο, που κατοχυρώνει τον αναγκαίο πλουραλισμό απόψεων, την ελευθερία της έρευνας αλλά και της διδασκαλίας, αφού η ταύτιση ενός γνωστικού αντικειμένου με μία μόνο θέση καθηγητή υπονομεύει την καθιέρωση νέων γνωστικών αντικειμένων που κατά τεκμήριο θεραπεύονται από κατώτερες βαθμίδες.

Το υπουργείο Παιδείας, αντί να αναβαθμίσει τον τόσο σημαντικό ρόλο του δημόσιου πανεπιστημίου, γίνεται συνεργός στην κοινωνική του απαξίωση και θέλει να πλήξει μία από τις σημαντικότερες δημοκρατικές και επιστημονικές κατακτήσεις του. Στο εγχείρημα αυτό ελπίζει να βρει συμμάχους τους καθηγητές ενισχύοντας τις "εξουσίες" τους. Εμείς που υπογράφουμε αυτό το κείμενο, καθηγητές και καθηγήτριες των ελληνικών ΑΕΙ, δεν έχουμε εκχωρήσει τέτοιο δικαίωμα στο υπουργείο Παιδείας, θεωρούμε απαράδεκτη την αλλοίωση του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων και δηλώνουμε ότι θα αντιταχθούμε δυναμικά μαζί με τα άλλα μέλη ΔΕΠ των πανεπιστημίων μας, την ΠΟΣΔΕΠ και το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας, στις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση.

ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ

Αγριαντώνη Χριστίνα, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Αθανασίου Κυριάκος, καθηγητής, ΑΠΘ, Αυγερινού Σοφία, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Βαϊου Ντίνα, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Βασιλάκης Σπύρος, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Βελισαρίου Σίσσυ, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γαβρόγλου Κώστας, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γερόλυμπου Αλέκα, καθηγήτρια, ΑΠΘ, Γεωργαντά Ζωή, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Γκοτζαμάνης Βύρων, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Γουλιέλμος Φραγκίσκος, καθηγητής, ΕΜΠ, Δενδρινού Βασιλική, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ζανιάς Γιώργος, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Κάβουρας Γιάννης, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Καρδάσης Βασίλης, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Καρνάβου Ελευθερία, καθηγήτρια, ΑΠΘ, Κασίμης Μπάμπης, καθηγητής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Κατσιαρδή Όλγα, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Κολίσης Φραγκίσκος, καθηγητής, ΕΜΠ, Κοσμάκη Πολυξένη, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Κουμαράς Παναγιώτης, καθηγητής, ΑΠΘ, Κουρλιούρος Ηλίας, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου , Κρεμέζη Αικατερίνη, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Κρεστενίτης Γιάννης, καθηγητής, ΑΠΘ, Λαμπριανίδης Λόης, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Λάσκαρης Νίκος, καθηγητής, ΕΜΠ, Λιάκος Αντώνης, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Λούκος Χρίστος, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Μαλούτας Θωμάς, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Μαντουβάλου Μαρία, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Μαρτίνος Νίκος, καθηγητής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Μίντσης Γιώργος, καθηγητής, ΑΠΘ, Μονεμβασίτου Αλέκα, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Μούτος Θωμάς, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Μπαλτάς Αριστείδης, καθηγητής, ΕΜΠ, Μπεόπουλος Νίκος, καθηγητής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Μπουραζέλης Κώστας, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μυλόπουλος Γιάννης, καθηγητής, ΑΠΘ, Μυρίδης Μύρων, καθηγητής, ΑΠΘ, Μωϋσίδης Αντώνης, καθηγητής, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Νικολακόπουλος Ηλίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ξενόπουλος Σόλων, καθηγητής, ΕΜΠ, Πάκος Φάνης, καθηγητής, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Παναγιωτοπούλου Ρόη, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανούσης Γιάννης, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παντελίδου-Μαλούτα Μάρω, καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παπαγιαννάκης Λευτέρης, καθηγητής, ΕΜΠ, Παπαϊωάννου Σκεύος, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παπαϊωάννου Τάσης, καθηγητής, ΕΜΠ, Παρμενίδης Γιώργος, καθηγητής, ΕΜΠ, Παυλίδης Σπύρος, καθηγητής, ΑΠΘ, Πετράκος Γιώργος, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πεχλιβανίδου Αναστασία, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Πολίτης Αλέξης, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πολύζος Γιάννης, καθηγητής, ΕΜΠ, Ράσης Σπύρος, καθηγητής, ΑΠΘ, Ρόκας Αργύρης, καθηγητής, ΕΜΠ, Σπουρδαλάκης Μιχάλης, καθηγητής Πανεπιστήμιο Αθηνών, Σταμάτης Κώστας, καθηγητής, ΑΠΘ, Ταξιλτάρης Χρίστος, καθηγητής, ΑΠΘ, Τζιτζάς Μιλτιάδης, καθηγητής, ΕΜΠ, Τσακαλώτος Ευκλείδης, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Τσακλόγλου Πάνος, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Τσάρτας Πάρις, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τσέλιος Κώστας, καθηγητής, ΑΠΘ, Τσιάκαλος Γιώργος, καθηγητής, ΑΠΘ, Τσιρώνης Γιώργος, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Φωτίου Θεανώ, καθηγήτρια, ΕΜΠ, Χαστάογλου Βίλμα, καθηγήτρια, ΑΠΘ, Χατζημιχάλης Κωστής καθηγητής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Χατζηπαναγιώτου Πάνος, καθηγητής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Χατζηπαντελής Θόδωρος, καθηγητής, ΑΠΘ.

Θέμα επικαιρότητας:
Παιδεία

Σύνολο: 264 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι