ΠΟΡΤΑΡΙΑΛΑ

Χρήστος Α. Χωμενίδης, Τα Νέα, Δημοσιευμένο: 2016-12-23

Παλιά, απ’την απώτατη αρχαιότητα έως τον προπερασμένο αιώνα, οι πόλεις ήταν φρούρια κανονικά. Τείχη τις προεφύλασσαν από επίδοξους εισβολείς. Πύλες άνοιγαν με το πρώτο φως και αμπάρωναν με τη δύση του ηλίου, ώστε οι κάτοικοί τους να αισθάνονται τη νύχτα ασφαλείς. Όσοι από την ύπαιθρο είχαν βρεθεί για υποθέσεις τους στο άστυ βιάζονταν -καθώς προχωρούσε η ώρα- να πάρουν τον δρόμο του γυρισμού ή αναζητούσαν πρόχειρο κατάλυμμα για να διανυκτερεύσουν.

Η Κέρκυρα δεν υποτάχθηκε ποτέ στον οθωμανικό ζυγό. Γνώρισε εντούτοις τρεις δυτικούς κατακτητές. Τους Βενετσιάνους, τους Γάλλους και τους Βρεττανούς, γεύτηκε δε για ένα σύντομο διάστημα και τη ρώσικη κηδεμονία. Αποχωρώντας ο κάθε δυνάστης άφηνε τα ίχνη του στις ψυχές των Κερκυραίων και στον τόπο τους. Οι Γάλλοι θεμελίωσαν το περίφημο Λιστόν. Οι Εγγλέζοι έχτισαν λίγα μέτρα παραπέρα το Ανάκτορο των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, που το χρησιμοποίησε ως θερινή του έδρα μέχρι και ο βασιλιάς Κωνσταντίνος, ο "τέως", κατά τη δεκαετία του 1960. Οι Βενετοί, αιώνες νωρίτερα, οχύρωσαν την πόλη και έφτιαξαν -μεταξύ των άλλων- και την Πορταριάλα.

Porta Reale, Βασιλική δηλαδή Πύλη. Περιγράφεται και απεικονίζεται ως ένα αριστούργημα αρχιτεκτονικής και γλυπτικής, τόσο ξεχωριστό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα της εποχής, ώστε τα σχέδιά του φυλάσσονται στο μουσείο του Τορίνο. Επιβλητική στο μέγεθος, κατασκευασμένη από λαξευτό κερκυραϊκό λίθο, διακοσμημένη με ανάγλυφα θαυμαστής τέχνης, είχε στην κορυφή της το εμβληματικό ενετικό λιοντάρι, με τα φτερά του ορθάνοιχτα και το δεξί του μπροστινό πόδι υψωμένο, να κρατά το Ευαγγέλιο. Επί τριακόσια και πλέον χρόνια, η Porta Reale στάθηκε σημείο αναφοράς και καμάρι για τους Κορφούς.

Περί το 1880, σούσουρο άρχισε να σηκώνεται. Οι κάτοικοι των προαστίων και της υπαίθρου ζητούσαν όλο και πιό έντονα, όλο και πιό οργίλα να κατεδαφιστεί η Πορταριάλα. Φανατισμένοι από τοπικούς πολιτευτές οι μαθητές και ο φτωχόκοσμος την αντιμετώπιζαν πλέον όχι ως μνημείο τέχνης και ιστορίας αλλά σαν σύμβολο κοινωνικού ρατσισμού και καταπίεσης. Σαν το σημείο που χώριζε τους χωριάτες απ’τους χωραϊτες - τους βιοπαλαιστές των αγρών και των εργοστασίων από τους τρυφηλούς αστούς και άρχοντες.

"Πού ακούστηκε μια βρωμόπορτα ενετική να αποκαλείται μνημείον;" διερρήγνυαν τα ιμάτιά τους οι ρήτορες των καφενείων. Προχωρούσαν δε ακόμα παραπέρα. Χαρακτήριζαν τις επιφανείς οικογένειες του νησιού -τους Θεοτόκηδες, τους Μάντζαρους, ακόμα και τους Καποδίστριες- απόγονους του Βενετού κατακτητή, άρα εξωνημένους. Γερμανοτσολιάδες θα τους έλεγαν σήμερα...

Οι εργολάβοι που θα αναλάμβαναν το γκρέμισμα της Πορταριάλα και την ανοικοδόμηση της περιοχής έτριβαν φυσικά τα χέρια τους. Και υποδαύλιζαν όπως μπορούσαν το ταξικό μίσος.

Η Κέρκυρα στάθηκε κοιτίδα των πρώτων Ελλήνων σοσιαλιστών. Άνθρωποι εντυπωσιακής μόρφωσης σαν τον ποιητή Λορέντζο Μαβίλη -ο οποίος μετέφραζε από τα σανσκριτικά και ήταν μέγας μετρ του σκακιού- και εξαιρετικής ευαισθησίας σαν τον συγγραφέα Κωνσταντίνο Θεοτόκη, αποπειρώνταν, οργανώνοντας ακόμα και άτυπα συνέδρια, να μεταλαμπαδεύσουν στην Ελλάδα το σοσιαλιστικό πνεύμα της εποχής.

Σκαρφάλωσαν όλοι εκείνοι στην Πορταριάλα μια μέρα του χειμώνα του 1890 και απευθύνθηκαν στο αγανακτισμένο πλήθος που την πολιορκούσε κάπως έτσι: "Εάν νομίζετε ότι ισοπεδώνοντας αυτό το κόσμημα της πόλης μας θα αλλάξετε τις ζωές σας, είστε φρικτά γελασμένοι. Με ή δίχως την Πορταριάλα, οι εκμεταλλευτές τού μόχθου σας θα εξακολουθήσουν να σάς ξεζουμίζουν. Θα στερηθείτε απλώς ένα παράδειγμα ομορφιάς και αρμονίας. Αυτό επιδιώκουν κατά βάθος όσοι σάς προτρέπουν να εκτονώσετε τη δίκαια οργή σας πάνω στο μνημείο: Να χάσετε -και να ξεχάσετε- το καλό και το ωραίο. Ώστε η δικιά τους φτήνια, η δική τους χυδαιότητα να επικρατήσει. Να γίνει κανόνας. Σεβαστείτε, προστατέψτε την Πορταριάλα! Την κληρονομήσατε από τους προγόνους σας που την έχτισαν. Τη χρωστάτε στα παιδιά σας!"

Αυτά είπαν ο Μαβίλης και ο Ντίνος Θεοτόκης και ο Πολυλάς στους συμπολίτες τους. Δεν εισακούστηκαν.

Φουρνέλα αφάνισαν την Πορταριάλα. Και οι θεομπαίχτες κι οι χαλασοχώρηδες και οι λαϊκιστές της εποχής και τα λαμόγια πάσης φύσεως αγαλλίαζαν.-

Θέματα επικαιρότητας: Λαϊκισμός

Ο λαϊκισμός ως ιδεολογία

Θανάσης Γιαλκέτσης, 2020-10-03

Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα συνέντευξης του...

Περισσότερα
Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Δυο λόγια για τον λαϊκισμό

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2018-07-14

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως πάντα, διάβασα το κείμενο...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Λαϊκιστικό μίσος και αντιδραστική ρητορική

Γιώργος Σιακαντάρης, 2017-06-14

Αν νομίζαμε ότι είχαμε τελειώσει με την «Πλατεία» μάλλον...

Περισσότερα
Γιάννης Παπαθεοδώρου

Κοπέλες από το Δίστομο

Γιάννης Παπαθεοδώρου, 2017-06-13

Εδώ και καιρό, με κεντρικούς πρωταγωνιστές αρκετά (νυν και...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Η ελληνική μάχη κατά των ιστορικών

Γιώργος Σιακαντάρης, 2017-05-10

Υποθέτω ότι είναι πολύ γνωστή σε όλους μας η περίφημη διαμάχη...

Περισσότερα

Το χρώμα του καπνού

Δημήτρης Κ. Ψυχογιός, 2017-05-04

Στις 5 Μαΐου 2010, εφτά χρόνια, μέρα τη μέρα σχεδόν, πριν ο ευτυχής...

Περισσότερα

Ολοι στη λάσπη

Ηλίας Κανέλλης, 2016-12-30

Μια γιγαντιαία ρόδα σαν αυτές των λούνα παρκ στήθηκε, πριν...

Περισσότερα

ΠΟΡΤΑΡΙΑΛΑ

Χρήστος Α. Χωμενίδης, 2016-12-23

... Εάν νομίζετε ότι ισοπεδώνοντας αυτό το κόσμημα της πόλης...

Περισσότερα

Άρθρα/ Κίνηση Ιδεών

Το Είναι και το Φαίνεσθαι

Κώστας Κωστής, 2023-12-24

...Δεν έχω τίποτε εναντίον των ιδιωτικών πανεπιστημίων,...

Αυτοκίνητο που μαρσάρει μέσα στη λάσπη

Τάσος Τσακίρογλου, 2023-09-29

Ένας ακμαίος πολιτισμός αντιλαμβάνεται έγκαιρα τα προβλήματά...

Η διάκριση Δεξιάς - Αριστεράς

Θανάσης Γιαλκέτσης, 2023-07-08

Αρθρο του Μάρκο Ρεβέλι που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα...

Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Το ύφος και το βάθος

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2023-07-08

Ο Ελύτης έγραψε κάποτε ότι ο Σολωμός είναι «ένας από τους...

Ορντολιμπεραλισμός, κοινωνική οικονομία της αγοράς και σοσιαλδημοκρατία

Θεόδωρος Ν. Τσέκος, 2023-06-20

Υπάρχει τα τελευταία χρόνια διάχυτη σε κύκλους της Κεντροαριστεράς...

Αντώνης Λιάκος

Η Δικαιοσύνη και το βάρος της Ιστορίας

Αντώνης Λιάκος, 2023-06-13

Υπάρχει μια υπόθεση που έχει γαγγραινιάσει εκεί στη Θεσσαλονίκη,...

Το ήθος ως αίσθημα

Ευάγγελος Αυδίκος, 2023-06-13

Ζούμε στην εποχή της εντύπωσης. Ολα στην υπηρεσία του φευγαλέου....

Γιώργος Σιακαντάρης

Πότε αποτυγχάνουν οι δημοκρατίες;

Γιώργος Σιακαντάρης, 2023-04-26

Η συζήτηση που γίνεται στη χώρα μας από πλευράς ορισμένων...

Πράσινες, μπλε και κόκκινες γραμμές

Τάσος Παππάς, 2023-03-01

Τι χωρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ από τη Νέα Δημοκρατία; Αβυσσος, λένε...

Συνηγορία υπέρ των διαπραγματεύσεων

Γιούργκεν Χάμπερμας, 2023-02-19

Αρθρο του κορυφαίου πολιτικού φιλοσόφου της εποχής μας...

Με δόλωμα τον φόβο, όπως πάντα

Τάσος Παππάς, 2023-01-24

Τα ολοκληρωτικά καθεστώτα έχουν ανάγκη από εσωτερικούς...

Πώς πεθαίνουν οι δημοκρατίες

Νίκος Μαραντζίδης, 2023-01-15

Το 2018, ο Στίβεν Λεβίτσκι και ο Ντάνιελ Ζίμπλατ, καθηγητές...

×
×