Να γίνει μεταρρύθμιση της ΕΡΤ ενόσω λειτουργεί

Δημήτρης Χατζησωκράτης, Συνέντευξη στον Β. Παπαδημητρίου, Επενδυτής, Δημοσιευμένο: 2013-06-21

Δημήτρης Χατζησωκράτης
Δημήτρης Χατζησωκράτης

Η αβεβαιότητα για το αν υπάρχει ή όχι συγκυβέρνηση παραμένει, παρά τις δύο συναντήσεις των πολιτικών αρχηγών της τρικομματικής. Τι ακριβώς θέλει η ΔΗΜΑΡ; Περισσότερους υπουργούς; Νέα προγραμματική συμφωνία; Ή μήπως και νέα συμφωνία με τους δανειστές, την τρόικα;

Κατ’ αρχήν η ΔΗΜΑΡ ζητά το αυτονόητο. Τον σεβασμό από την πλευρά του πρωθυπουργού και των κυβερνητικών στελεχών της ΝΔ του γεγονότος ότι αυτή η κυβέρνηση είναι τρικομματική. Την έμπρακτη συνειδητοποίηση ότι αυτή η κυβέρνηση μπορεί να υπάρξει και να μακροημερεύσει μόνο εάν λειτουργεί ως τέτοια. Δυστυχώς, με αφορμή την περίπτωση της ΕΡΤ αναδείχτηκε ένα παλιό πρόβλημα: το γεγονός ότι η κυβερνητική στελέχωση της ΝΔ έχει επανειλημμένως δράσει μονομερώς, αποδεχόμενη απαιτήσεις της τρόϊκας, πριν καν διαβουλευτούν με τους κυβερνητικούς εταίρους, φέρνοντάς τους μπροστά σε τετελεσμένα. Ας υπενθυμίσω την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, την επιμήκυνση του «χαρατσιού» και το 2013, την πρόταση για λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και τις Κυριακές, το προωθούμενο μοντέλο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ. Σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις παλινωδίες του αντιρατσιστικού νομοσχεδίου. Δυστυχώς αυτά δεν είναι τα μόνα επεισόδια. Ειδικά κατά τους τελευταίους 3 μήνες η συχνότητα και η σοβαρότητα των θεμάτων που αντιμετωπίζονται με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο έχει πολλαπλασιαστεί. Θεωρώ ότι πρέπει πλέον να γίνει αντιληπτό ότι αυτός ο τρόπος λειτουργίας της κυβέρνησης όχι μόνο αποσταθεροποιεί την κυβέρνηση αλλά πλήττει και αλλοιώνει την ίδια την λαϊκή βούληση, που έδωσε εντολή για συγκρότηση συμμαχικών κυβερνήσεων. Εμείς λοιπόν ως ΔΗΜΑΡ, αυτό που επίμονα ζητάμε είναι ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας της κυβέρνησης. Αυτό που περιγράψαμε, πριν ακριβώς ένα χρόνο, στο κείμενο της ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ και δεν έγινε σεβαστό αλλά είναι και ανεπαρκές. Έχω υποστηρίξει ότι πρέπει να αλλάξουμε την πρώτη σελίδα της Προγραμματικής Συμφωνίας. Αυτό μας ενδιαφέρει πρωταρχικά.

-Δίνετε μια συγκεκριμένη ερμηνεία για την απόφαση του ΣτΕ και το άνοιγμα της ΕΡΤ. Αλλά ποια είναι θέση σας για τη νέα ΕΡΤ; Με ποιους θα δουλέψει; Με το υπάρχον δυναμικό; Με ένα μέρος του; Πόσους; Ποιος θα τους αξιολογήσει;

Είναι σαφές και δεν επιδέχεται αμφισβήτησης ότι η ΕΡΤ χρήζει μεταρρύθμισης. Ο στόχος όμως αυτής της μεταρρύθμισης πρέπει να είναι η αναβάθμιση της ΕΡΤ όχι το κλείσιμό της. Και προπάντων όχι το μαύρο στις οθόνες μας! Εξάλλου δεν μπορεί να είμαστε πειστικοί ως κυβέρνηση για … τον μεταρρυθμιστικό μας οίστρο, όταν η επέμβαση γίνεται για την διασφάλιση των 2000 απολύσεων ενταγμένων στην μνημονιακή υποχρέωση για 4000 απομακρύνσεις εντός του 2013! Η θέση μας για την ΕΡΤ είναι σαφής: άμεσή λειτουργία όλων των συχνοτήτων της εθνικής ραδιοτηλεόρασης, ακύρωση της μονομερούς Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και έναρξη ενός διαλόγου για τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και τον τρόπο με τον οποίο αυτές θα υλοποιηθούν. Σε αυτή τη συζήτηση δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα εκτός από τη διασφάλιση του δικαιώματος του ελληνικού λαού σε αντικειμενική και πλουραλιστική ενημέρωση, ποιοτική ψυχαγωγία και χρηστή διαχείριση των δημόσιων πόρων. Σε αυτή τη συζήτηση είμαι σίγουρος ότι θα προσέλθουν με παραγωγικές προτάσεις και οι εργαζόμενοι στην ΕΡΤ. Η ΕΡΤ πρέπει να μεταρρυθμιστεί ενόσω λειτουργεί.

-Κατηγορείτε τον Αντώνη Σαμαρά και τη ΝΔ για μονομερείς ενέργειες. Ωστόσο, αυτές γίνονται στο πλαίσιο μια συμφωνίας με την τρόικα, την οποία δεν έχετε αμφισβητήσει. Τι θα γίνει, για παράδειγμα, όταν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΔΑΘ, που έτσι κι αλλιώς προβλέπεται;

Είναι προφανές ότι η προγραμματική συμφωνία των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση δεν μπορεί να καλύπτει το σύνολο των ζητημάτων με τα οποία θα βρεθεί αντιμέτωπη μια κυβέρνηση. Επίσης είναι προφανές ότι οι διαπραγματεύσεις με την Τρόικα δημιουργούν συχνά νέα δεδομένα σε ό,τι αφορά την προώθηση μιας σειράς πολιτικών.

Δεδομένων των παραπάνω, ο δέον τρόπος λειτουργίας μιας τρικομματικής κυβέρνησης θα ήταν να υπάρχει μια προ-συνεννόηση σε σχέση αναφορικά με τις θέσεις με τις οποίες προσέρχεται η ελληνική κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις και εν συνεχεία μια από κοινού απόφαση για τον τρόπο προσαρμογής των πολιτικών βάσει των αποτελεσμάτων της διαπραγμάτευσης.

Δυστυχώς ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το Υπ. Οικονομικών είναι ο ακριβώς αντίθετος. Προσέρχεται δηλαδή στη διαπραγμάτευση με την Τρόικα και εν συνεχεία εμφανίζει στου εταίρους τα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης ως τετελεσμένα. Σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι σαφές τι αποτελεί απαίτηση της Τρόικας και τι αποτελεί ατζέντα του ίδιου του Υπουργείου Οικονομικών. Το πρόβλημα είναι ότι την τελευταία περίοδο αυτός ο τρόπος λειτουργίας δεν αποτελεί εξαίρεση αλλά τον κανόνα.

-Το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής υλοποιείται οριακά, οι «τρύπες» και οι αποκλίσεις του διευρύνονται. Υπάρχει το δημοσιονομικό κενό μέχρι το 2016, 2,5 δις. ευρώ, και επιπλέον το έλλειμμα στα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις. Τι θα κάνετε αν τεθεί ζήτημα νέων επιβαρυντικών μέτρων;

Όπως γνωρίζεται σήμερα υπάρχει συζήτηση σε όλη την Ευρώπη σε σχέση με το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής που ακολουθεί όχι μόνο η Ελλάδα αλλά και το σύνολο των χωρών που έχουν ενταχθεί σε Μνημόνιο. Στα καθ’ ημάς, το πρόγραμμα αυτό έχει δύο διαστάσεις. Η πρώτη είναι η μεταρρυθμιστική. Υπάρχει μια σειρά αναγκαίων μεταρρυθμίσεων οι οποίες θα έπρεπε να γίνουν ούτως ή άλλως όπως για παράδειγμα η περιστολή της φαρμακευτικής δαπάνης και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Σε αυτές συμφωνούμε απολύτως και έχουμε βοηθήσει με παραγωγικές προτάσεις. Υπάρχουν και ορισμένες «μεταρρυθμίσεις» οι οποίες προκύπτουν από ιδεολογικές αγκυλώσεις της Τρόικας, αλλά και της σχετικής υποβάθμισης στην κλίμακα των αξιών της ΝΔ όπως π.χ. η αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων και αντικατάσταση κρατικών μονοπωλίων από ιδιωτικά (βλ. ιδιωτικοποίηση ΕΥΔΑΠ, ΕΥΔΑΘ). Με αυτές διαφωνούμε αλλά θεωρούμε ότι σε μια δημοκρατία υπάρχουν τρόποι να συζητήσουμε και να λύσουμε τις διαφωνίες μας. Η δεύτερη διάσταση είναι η ταχύτητα της δημοσιονομικής προσαρμογής. Εδώ εμείς έχουμε διατυπώσει την εναλλακτική μας πρόταση και ζητάμε μια αναδιαπραγμάτευση σε ευρωπαϊκό επίπεδο η οποία θα λαμβάνει υπόψη τόσο την ευρύτερη ευρωπαϊκή συζήτηση όσο και την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει έως τώρα. Το θέμα είναι να αντιληφθεί η Τρόικα ότι αυτές οι δύο διαστάσεις δεν βρίσκονται πάντα σε αρμονία και ενίοτε η μία πρέπει να υποχωρεί εις όφελος της άλλης. Εμείς δεν έχουμε δίλλημα: οι δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις έχουν απόλυτη προτεραιότητα.

-Τελικά, ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές σας που μπορούν να σας οδηγήσουν οριστικά εκτός κυβέρνησης;

Όπως γνωρίζετε η ΔΗΜΑΡ δεν αρέσκεται στην συνθηματολογία. Υπάρχουν όμως κάποια αυτονόητα. Στηρίζουμε την κυβέρνηση στο βαθμό που αυτή λειτουργεί στην πραγματικότητα ως αυτό που είναι, δηλαδή ως τρικομματική. Τα πολιτικά και προγραμματικά ζητήματα μπορούμε όλα να τα συζητήσουμε, τη δημοκρατία και τους δημοκρατικούς κανόνες του παιχνιδιού όμως όχι.

-Σε περίπτωση που οι πρόωρες εκλογές καταστούν αναπόφευκτες, ανεξάρτητα από το ποιος θα τις χρεωθεί, σε τι είδους κυβέρνηση θα βάζατε πλάτη μετεκλογικά;

Στο απευκταίο ενδεχόμενο προώρων εκλογών η ΔΗΜΑΡ θα κάνει ακριβώς ότι έκανε και στις προηγούμενες. Θα δημοσιοποιήσει τις προγραμματικές της προτεραιότητες και βάσει αυτών και της δύναμης που θα της δώσει το εκλογικό σώμα θα προσέλθει σε διάλογο. Συζητάμε με όλους –εκτός της νεοναζιστικής συμμορίας της Χρυσής Αυγής– στη βάσει προγραμματικών θέσεων. Να προσθέσω ότι θα έχουμε πίσω μας και ένα, τουλάχιστον, χρόνο συμμετοχής σε μια κυβέρνηση. Ως αριστερά της ευθύνης συμβάλλαμε ώστε η χώρα να αποφύγει την πτώχευση και την χρεοκοπία. Αλλά και ως αριστερά της Δημοκρατίας, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, αποδείξαμε, όχι με διακηρύξεις αλλά με πολιτικές παρεμβάσεις και πολιτικές ενάργειες υψηλού ρίσκου ότι τα ζητήματα δημοκρατίας είναι στην κορυφή των αξιών μας.

Θέματα επικαιρότητας: Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Bαθμός υλοποίησης της ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ της προηγούμενης τρικομματικής κυβέρνησης στον Αγροτικό Τομέα

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2013-09-26

Είναι απαραίτητο να γίνει μία αναφορά στα σημεία προγραμματικής...

Περισσότερα
Κώστας Σπυρόπουλος

Λύση από τον πρόεδρο

Κώστας Σπυρόπουλος, 2013-08-06

Ας αρχίσουμε από τα πρόσφατα λάθη ως προς την επιλογή να...

Περισσότερα
Αντώνης Μανιτάκης

Το έργο των Υπουργών, Υφυπουργών, Γενικών και Ειδικών Γραμματέων της Δημοκρατικής Αριστεράς.

Αντώνης Μανιτάκης, 2013-07-27

•Η αξιολόγηση των δομών όλων των υπουργείων, ένα τεράστιο...

Περισσότερα

Tο μοιραίο λάθος της ανανεωτικής αριστεράς

Νίκος Γρατσίας, 2013-07-23

Πέρυσι τέτοια εποχή (αμέσως μετά τη δημιουργία της τριμελούς...

Περισσότερα
Γιώργος Ιωαννίδης

Σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους

Γιώργος Ιωαννίδης, 2013-07-17

Ξεκινάω από μια εκτίμηση και τρεις διαπιστώσεις. Η εκτίμηση...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Προς υπεράσπιση Μανιτάκη

Γιώργος Σιακαντάρης, 2013-07-02

Ο κύριος Μανιτάκης, προτού αναλάβει το υπουργείο Διοικητικής...

Περισσότερα
Θωμάς Ψύρρας

Γιατί η ΔΗΜΑΡ “έφυγε” από την τρικομματική

Θωμάς Ψύρρας, 2013-07-01

Τις τελευταίες μέρες η ΔΗΜΑΡ δέχεται μιαν επικοινωνιακή...

Περισσότερα
Κώστας Κάρης

Όσο λιγότεροι, τόσο καθαρότεροι

Κώστας Κάρης, 2013-06-30

Είναι λογικό και πολιτικά συμφέρον για μια κυβέρνηση να...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Γιάννης Βούλγαρης

Μια επέτειος για 70+ ή μια υπόμνηση;

Γιάννης Βούλγαρης, 2024-04-20

...Στις ιστορικά σημαδιακές μέρες όπως η αυριανή, επαναλαμβάνουμε...

Το χαλί

Μιχάλης Μητσός, 2024-04-24

Aυτοί οι μπαγάσηδες οι δικαιωματιστές παντού έχουν διεισδύσει...

Σπύρος Δανέλλης

Ψηφαλάκια ή γνώση και ικανότητες;

Σπύρος Δανέλλης, 2024-04-24

Τον Φεβρουάριο του 2014, λίγο πριν από τις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση...

Θόδωρος Τσίκας

Οι «κόκκινες γραμμές» Ισραήλ-Ιράν

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-20

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χτυπήματα μεταξύ Ιράν και...

Η άθραυστη αλυσίδα των «αντιποίνων»

Παντελής Μπουκάλας, 2024-04-16

Στην επαληθευμένη από αμερόληπτες πηγές Ιστορία, το δόγμα...

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

Θόδωρος Τσίκας

Τουρκία: διαμαρτυρία για οικονομία και φθορά εξουσίας

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-01

Ακόμα μια φορά, η οικονομία έπαιξε ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις....

Διονύσης Τεμπονέρας

Άνθρακες ο θησαυρός της αύξησης του κατώτατου μισθού

Διονύσης Τεμπονέρας, 2024-03-28

Ανακοινώνεται στο υπουργικό συμβούλιο η αύξηση του κατώτατου...

×
×